Pomysły na „Eksperymenty Małego Badacza”

1. Drożdże

cel: badanie właściwości drożdży – wytwarzanie gazów.

Do butelki wsypujemy drożdże i zalewamy 50ml. ciepłej wody, następnie dodajemy cukier i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik. Wniosek: Obserwujemy wzrost drożdży, podczas którego wydziela się dwutlenek węgla. Gaz będzie dostawał się do balonika, powodując jego powiększanie się.

2. Lampa lawa

cel: zapoznanie ze zjawiskiem powstania pęcherzyków gazu, wypychających powietrze

Do butelki z wodą i olejem wlewamy kilka kropli wybranego barwnika.
Dzieci wrzucają tabletkę musującą do butelki i obserwują zmiany.
Tabletka musująca rozpuszcza się w wodzie i powstają pęcherzyki gazu, a one wypychają zabarwioną wodę ku górze, gdy woda osiąga szczyt naczynia, opada z powrotem na dno.

3. Skaczące rodzynki

cel: obserwacja różnić zachodzących pomiędzy wodą gazowną, lekko gazowaną i niegazowną

Do 3 szklanek wlewamy różne rodzaje wody i wsypujemy po kilka rodzynek. W szklance z wodą niegazowaną nic się nie dzieje. W tej z wodą lekko gazowaną bąbelki zaczęły przyklejać się do rodzynek. Prawdziwe cuda zaczęły się jednak dziać w szklance z wodą gazowaną. Bąbelki nie tylko oblepiły rodzynki, ale także zaczęły je unosić. Gdy rodzynka dopłynęła do powierzchni wody, część bąbelków pękała i rodzynka ponownie opadała w kierunku dna, gdzie nowe bąbelki znów się do niej przyklejały i rodzynka z powrotem szybowała w górę.

4. Słodka tęcza

cel: rozpuszczanie barwników spożywczych w wodzie

Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób, po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza.

5. Czarodziejska flota

cel: zapoznanie dzieci z właściwością przyciągania przez magnes metalu; nabywanie przeświadczenia, że siła magnetyczna działa przez niektóre materiały.

Przygotowujemy papierowe łódki. W kilku z nich umieszczamy drobne przedmioty z metalu. Nauczycielka wydaje polecenie przeprowadzenia łodzi przez „jezioro”. Dzieci metodą prób i błędów próbują wykonać polecenie (udaje się to dzięki właściwościom.przyciągającym.magnesu).

6. Tańczące szpileczki

cel: zapoznanie z właściwościami sił magnetycznych

Na kartce papieru dzieci umieszczają szpileczki . Magnes umieszczamy pod kartką .Dzieci przesuwają kartką ze szpilkami po magnesie i obserwują, co się dzieje ze szpilkami

7. Co się rozpuszcza?

cel: poznanie właściwości niektórych substancji

Dzieci mają za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucają do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza. Mieszają wodę i obserwują, co się dzieje.

8. Termodynamika

cel: zapoznawanie dzieci z tematyką przewodzenia ciepła przez drewno i metal

Dzieci są zaproszone do wykonywania doświadczenia, polegającego na zanurzeniu w ciepłej wodzie najpierw łyżki aluminiowej, a potem drewnianej

wnioski: temperatura łyżki aluminiowej i innych metalowych przedmiotów, wzrasta szybciej, a więc metale są najlepszymi przewodnikami ciepła.

UDOGODNIENIA DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH